De eerste drie maanden van 2016 zijn nog maar net voorbij, maar inmiddels is al duidelijk dat de caravan en camper branche een goed begin hebben gemaakt. En dat is natuurlijk ook niet zo gek, de zon laat zichzelf eindelijk zien, we krijgen zin in de vakantie en gaan in familie beraad over waar de vakantie dit jaar naartoe gaat. En kennelijk hebben veel mensen het plan om met een caravan of camper op pad te gaan. Want in Nederland zijn 24 % meer kampeerauto’s en 3,7% meer nieuwe caravans verkocht ten opzicht van dezelfde periode in 2015. Wat heeft 2016 nog meer in petto nu het mooie weer eindelijk zijn intreden doet?

Nederland en Europa

De BOVAG en de brancheorganisatie Kampeer en Caravan Industrie (KCI) kwamen, naast deze mooie cijfers, ook tot de conclusie dat dit het vijfde opeenvolgende kwartaal is dat de verkoop groeit. Er zijn in de afgelopen drie maanden al 356 nieuwe campers en 1482 caravans verkocht. De Nederlanders zijn dus voorlopig nog niet uitgekeken op kamperen. Maar niet alleen onder de Nederlanders blijkt kamperen populair te zijn, want ook in de Europese landen trekt de markt aan. “Met bijna 550.000 caravans en campers blaast Nederland ook een aardig toontje mee op Europees niveau”, aldus KCI-voorzitter Leo Diepemaat.

Vooruit kijken

Maar voor de vakhandel is er extra goed nieuws, zij groeien ook weer in de verkoop van caravans en kampeerauto’s na een lange periode van teruglopende verkoopcijfers. De vakhandel verkocht 2388 tweedehands caravans en 1425 kampeerauto’s.

In 2014 had de verkoop van nieuwe caravans zijn absolute dieptepunt bereikt. Dus vanaf nu kan de caravan en camper branche zijn focus weer vooruit werpen. “Met het kampeerseizoen in aantocht hebben we veel aanloop in de showrooms en kampeershops, waarbij de gezinnen met jonge kinderen zich steeds vaker laten zien”, aldus Siewert Gorter, voorzitter BOVAG Caravan- en Camperbedrijven.